Gilles de Brock

Gilles de Brock

15 nov15 dec 2017

Zeefdruk en digitale print zijn Gilles de Brock allebei even dierbaar. Hij werkt graag met beide, en waardeert de kwaliteit van beide technieken gelijkelijk. Wel ziet hij de romantische kant van het zeefdrukken; dat je in een goed verlichte werkplaats kunt experimenteren met kostbare inkten en processen.

De beperking die de techniek opdringt door bijvoorbeeld de vastgestelde raamformaten  bevalt hem ook. Het beste kleurresultaat wordt toch met zeefdrukken bereikt. Aan de andere kant, digitale mogelijkheden zijn eindeloos, efficiënt en goedkoop. Innovatie is binnen handbereik, vooral vanwege de software die dingen berekent die een mens niet kan voorzien. De Brock brengt in zijn projecten de experimenteerkwaliteit samen met een digitaal proces dat hij deels uit handen geeft. Hij ontwikkelt software die hem helpt gangbare waarden binnen het grafisch ontwerpen naar zijn hand te zetten, zoals parameters en tools waarmee je het contrast kunt bepalen. Afgelopen zomer schreef hij voor het project Grind the Gap een programma dat bepaalde welke volgorde van kleuren en rasters hij moest drukken. Vijftig verschillende zeefdrukken leverde dat op, die stuk voor stuk een andere sfeer hebben. En ze zien er zo vanzelfsprekend uit, je zou bijna denken dat iemand dit heeft bedacht.

 

Kunstenaars