In een ladekast vonden wij een reeks tekeningen die als voorstudie dienden voor latere schilderijen, een enorme hoeveelheid grafiek, collages en losse schetsen. In al deze werken was de hand van de kunstenaar goed herkenbaar: een losse toets, knipogen naar collega-kunstenaars, een handvol tweede wereld Oorlog. Handen die niet helemaal goed lukten, beeldschone portretten en raadselachtige combinaties van beelden naast haarscherpe observaties van bizarre situaties. Al deze typische Gerritsen kenmerken zijn uiteraard vertegenwoordigd in de kerncollectie, maar ook in de werken op papier die nu bij Plaatsmaken te zien zijn. We kozen grafiek, niemand snijdt zo raak als Ad. We kozen voorstudies van iconische schilderijen, zoals de Beschouwers en Onder de Chocoladeboom. In de collages is goed te zien hoe de kunstenaar tot zijn keuzes kwam. Ook de zeefdrukken uit de serie Crimes and Criminals uit 1972 hangen te shinen. En de figuur Barvoets duikt verschillende keren op, als een geest komt en gaat hij weer, vanaf de jaren zestig tot ver in het nieuwe millenium.

Stockpresentatie: Ad Gerritsen
17 jul—27 okt 2017
In het atelier van Ad Gerritsen (1940–2015) liggen nog tal van schatten. Op verzoek van de familie stelde een kleine commissie de afgelopen tijd een kerncollectie samen om zo de nalatenschap op de best mogelijke manier over te dragen aan de toekomst.