Kunstroute Schuytgraaf: Keiko Sato

Kunstroute Schuytgraaf: Keiko Sato

Sato werkt veel met het gegeven van achtergelaten sporen. Sato’s plan is ontstaan uit haar fascinatie voor de Tweede Wereldoorlog en de archeologische sporen van bewoning, die in Schuytgraaf gevonden zijn. Hoewel ze de oorlog niet direct heeft meegemaakt, heeft het veel invloed op haar leven. Het object dat Sato heeft ontworpen is een ‘schuilplaats’ in de vorm van een gebroken ei dat refereert aan bunkers uit de tweede wereldoorlog. Het gebroken ei staat voor verwoesting, maar tegelijkertijd symboliseert de vernieuwing. Wanneer je je in het object bevindt, zie je de sporen van het verleden, in de vorm van een vloerinstallatie: gemaakt met metalen archeologische objecten uit Schuytgraaf uit het archeologische depot. Deze worden in de vloer gegoten, ons verleden kunnen we immers niet meer veranderen. Als je naar boven kijkt zie je de lucht, symbool voor vrijheid. Voor Keiko Sato vormt dit project een betekenisvolle uitdaging omdat tijdelijkheid en destructie normaal juist een belangrijk gegeven zijn. Meestal realiseren bewoners niet wat er gespeeld heeft in hun directe omgeving. Dit verleden wil Sato in haar kunstwerk vormgeven. 

 

De locatie van het werk, aan de voet van een heuvel, in een ecologische zone, een soort niemandsland, in het midden van de wijk, vormt een essentieel onderdeel van de beleving van het werk. Om het werk te bereiken moet er een wandelroute door ‘ruig’ schijnbaar niet ingericht gebied afgelegd worden. De ‘bunker’ is in de zomer beschut door hoge grassen en kruiden. De locatie is enerzijds afgelegen, anderzijds krijg je een goed inzicht van het landschap van de wijk, door de lange zichtlijnen die, door het gebrek aan bebouwing rondom de plek, ontstaan. Sato visualiseerde hier de historisch beladen situatie uit 1944, waar geallieerde parachutisten tijdens operatie Market Garden hier gedropt werden, en in de hinderlaag van de Duitsers terecht kwamen. 

 

In eerste instantie wilde Sato de constructie van het ei van leem maken, maar dit blijkt niet levensbestendig en vandalisme-proof genoeg te zijn. Samen met een architect onderzoekt ze de meest ideale materialen en constructie. Waarschijnlijk gaat het geconstrueerd worden met een betonnen schaal, rond een stalen frame. Begroeiing rondom zal de ‘bunker’ langzaam overnemen. Aandachtspunt is ook hoe de vloerinstallatie binnen zo vandalismebestendig gemaakt kan worden, en hoe kan worden voorkomen wordt dat de bunker als hangplek functioneert. 


Kunstroute Schuytgraaf: Keiko Sato
Kunstroute Schuytgraaf: Keiko Sato
Kunstroute Schuytgraaf: Keiko Sato
Kunstroute Schuytgraaf: Keiko Sato
Kunstroute Schuytgraaf: Keiko Sato