Grind the Gap

Show menu Close menu

1RAW Color 5333
1RAW Color 5323
1RAW Color 5317
1RAW Color 5307
1RAW Color 5297
1RAW Color 5291
1RAW Color 5286
Mail bijlage4
RAW Color - Solids & Strokes

Voor  RAW Color was het een fijne vraag: of ze zin hadden om bij Plaatsmaken te komen werken en experimenteren. Ze waren wel weer toe aan een autonoom project. De focus lag op zeefdrukken, en met name op de mogelijkheden van kleuroverlappingen en de nieuwe kleuren die zo verschijnen.  Er werden een heleboel kleine kleurstalen gedrukt. Vervolgens is er uitgebreid gekeken naar hoeveel nieuwe kleuren er zouden ontstaan bij overlappingen van verschillende kleuren en naar combinaties van kleuren die gemaakt zouden kunnen worden.  Deze resultaten zijn gefilterd en uiteindelijk zijn er acht posters met  de uitkomsten van dit experimentele onderzoek gezeefdrukt. Doordat er gedrukt is met volvlakken en dunne lijnen krijgt het geheel diepte.  Je kunt het opvatten als een persoonlijke database van kleuren , die je feitelijk helemaal naar je eigen hand kunt zetten als jij hetzelfde proces zou doorlopen.  Dit zou  in theorie natuurlijk ook volledig digitaal kunnen gebeuren, ware het niet dat juist de heldere analoog gedrukte kleuren de pracht van het project benadrukken.
'Door deze vraagstelling vanuit Plaatsmaken worden wij in de gelegenheid gebracht om nieuw werk te ontwikkelen. Het is goed, dat we ondanks de lopende projecten tijd en energie investeren in het ontwikkelen van ‘nieuw en eigen’ werk. We willen de ‘traditionele’ grafische media; Riso en Zeefdruk gaan verbinden met de digitale wereld waar wij dagelijks mee geconfronteerd worden. Binnen onze projecten zoeken wij naar een vorm van eenvoud; we willen dat het voor de kijker in 1 oogopslag duidelijk is wat er gebeurt of waar men naar kijkt. Dit kan zijn door beweging, grafische elementen, kleur of de interactie met de installatie. Deze ‘directe’ communicatie vinden wij een kracht van de studio en we zullen binnen deze vraag; ‘digitaal & analoog’ gaan onderzoeken op welke manier we die kunnen vertalen.'

Grafisch ontwerpers Daniera ter Haar & Christoph Brach staan bekend om hun (foto)grafisch werk en tactiele installaties. In deze installaties spelen textiel en techniek een belangrijke rol. In de installatie Cryptographer wordt digitale techniek toegepast in een ambachtelijk proces. In de recente Plant Wallpaper Printer gebeurd dit juist andersom en is een hedendaags digitaal print proces weer analoog gemaakt. De experimenteerdrang die steeds weer leidt tot hoogwaardige uitkomsten is de reden om Raw Color te vragen voor Grind the Gap.
 

Loading...