Grind the Gap

Show menu Close menu

1Liefhebber 5231
1Liefhebber 5242
1Liefhebber 5237
Mail bijlage 10
Nick Liefhebber - Bergwater

Het was voor Liefhebber niet vanzelfsprekend om deel te nemen aan de workshop experimenteel etsen door Stijn Peeters.  Hij verwachtte er een  wat gedateerde techniek aan te treffen. Geheel tegen de verwachting in werd hij door de aanstekelijke uitleg van Peeters gegrepen door het medium.  Plots doemden er mogelijkheden op, die de abstracte collagelandschappen die Liefhebber doorgaans maakt, van heel andere tactiliteit konden voorzien.  Met name de zachte grijstinten waren een interessante toevoeging aan de beeldtaal die de vormgever spreekt. De structuur van het papier en de aandachtige uitstraling geven een andere diepte aan de gelaagde werken. Grafisch en technisch werd toch minder hard, zelfs minder hard nog dan zeefdruk of risoprint, technieken die Liefhebber wel eens gebruikt om zijn beelden uit de computer te halen.  Door vinyl geplotte stickers te gebruiken op een etsplaat kan hij in verschillende lagen zuren, waardoor een landschap van grijstinten ontstaat. De oneffenheid, transparantie en structuur die door het aquatinten tot stand komen zijn zachte toevoegingen die niet haalbaar zijn met de software waar Liefhebber zo thuis in is.
'De vertaling van handmatig werk naar digitaal en weer terug speelt al een belangrijke rol in mijn werk. Digitaal gegenereerde en herhalende patronen, beelden die opgebouwd zijn uit tientallen lagen en digitale structuren worden analoog gereproduceerd. Door dit verder te onderzoeken kan er een nieuwe manier van beeldmaken ontstaan of kunnen er nieuwe maakprocessen gevonden worden. Daarnaast kan de samenwerking en het uitwisselen van informatie met mede deelnemers veel opleveren.'

In het veelkleurige werk van Nick Liefhebber schuilt veel ambachtsliefde. Dit geldt zowel voor werk in opdracht als eigen werk. De met veel zorg samengestelde collage-achtige werken zijn overtuigend in hun helderheid. Liefhebber laat zich inspireren door tekeningen en glitches, patronen en ritmes. Hij refereert aan verschillende lagen waaruit een verhaal wordt opgebouwd, en voegt er een eigen episode aan toe. In het recente project waarin hij een CD hoes ontwierp voor Kim Janssen liet hij bijvoorbeeld de letters op muzikale en luchtige wijze ‘dansen’, waardoor de poëtische waarde van de teksten optimaal werd benadrukt. Zijn intuïtieve en speelse benadering van de verschillende werkwijzen, alsook het gemak waarmee Liefhebber deze door elkaar heen gebruikt, zorgden ervoor dat we hem graag als deelnemer aan Grind the Gap willen hebben.

Loading...