


Harmen Liemburg - M is for manual
Liemburg is gewend te denken in kleurscheidingen. Die gebruikt hij om zeefdrukfilms voor te bereiden. Vanuit die ervaring maakte hij een ontwerp om te etsen door middel van Toyobo ‘solar plates'. Deze aluminium platen zijn voorzien van een polymeerlaag die je na het belichten, ontwikkelen en fixeren (in gewoon water) kunt afdrukken als een etsplaat. De plaat wordt belicht door middel van leesbaar positieve film en UV licht. Dit proces vindt plaats in de donkere kamer, en in tegenstelling tot het normale etsprocedé komt er dus geen zuur aan te pas. De details die door dit materiaal kunnen worden vastgelegd, zijn vele malen fijner dan bij watergedragen zeefdruk. Dit maakt het mogelijk om met subtiele grijstonen te werken zoals in fotografisch beeld. In zijn ontwerp, met Adobe Illustrator en Photoshop als gereedschappen, experimenteert Harmen hoe ver hij kan gaan met grijstinten, rasters, patronen, vlakken en lijnen die in zeefdruk verrasterd zouden moeten worden, of niet drukbaar zijn. De toyobo-drukken zijn letterlijk een verbreding van de uitdrukkingsmogelijkheden van de ontwerper geworden.
Liemburg is gewend te denken in kleurscheidingen. Die gebruikt hij om zeefdrukfilms voor te bereiden. Vanuit die ervaring maakte hij een ontwerp om te etsen door middel van Toyobo ‘solar plates'. Deze aluminium platen zijn voorzien van een polymeerlaag die je na het belichten, ontwikkelen en fixeren (in gewoon water) kunt afdrukken als een etsplaat. De plaat wordt belicht door middel van leesbaar positieve film en UV licht. Dit proces vindt plaats in de donkere kamer, en in tegenstelling tot het normale etsprocedé komt er dus geen zuur aan te pas. De details die door dit materiaal kunnen worden vastgelegd, zijn vele malen fijner dan bij watergedragen zeefdruk. Dit maakt het mogelijk om met subtiele grijstonen te werken zoals in fotografisch beeld. In zijn ontwerp, met Adobe Illustrator en Photoshop als gereedschappen, experimenteert Harmen hoe ver hij kan gaan met grijstinten, rasters, patronen, vlakken en lijnen die in zeefdruk verrasterd zouden moeten worden, of niet drukbaar zijn. De toyobo-drukken zijn letterlijk een verbreding van de uitdrukkingsmogelijkheden van de ontwerper geworden.
'Hoewel ik sinds jaar en dag de computer gebruik voor mijn grafische werk, is het een sterk handmatig proces. De computer is feitelijk niet meer dan een geavanceerde tekendoos waarin ik mijn werk tot in de kleinste details kan controleren en organiseren. Ik zou graag een voor mij nieuwe techniek willen uitproberen: hoogdruk. Ik heb voor ogen om heldere grafische composities van een handzaam formaat te (laten) snijden (door middel van laser?) uit losse platen multiplex, Daarnaast verheug ik me op de uitwisseling en samenwerking met de andere deelnemers.'
Harmen Liemburg: Grafisch vormgever met grote liefde voor zeefdruk. Zijn werk komt vaak collage-achtig over, hij combineert gretig bestaande en nieuwe elementen in de computer tot een nieuw verhaal. Het maakt daarbij niet uit of het eigen werk is of gemaakt in opdracht. Liemburg is enorm leergierig en wil graag alles weten zodat hij er gebruik van kan maken in zijn vocabulaire. In de piloteditie van Grind the Gap beet hij zich vast in het leven van de nachtzwaluw. Na een aantal nachtelijke expedities op de Veluwe waarbij hij tal van gegevens verzamelde, liet hij software schrijven waarmee hij data kon omzetten naar een zeefdrukfilm. De geestdrift, energie en kennis van Liemburg zijn reden ook hem nogmaals uit te nodigen voor het maken van een nieuw project binnen Grind the Gap. Wij zijn er van overtuigd dat hier weer een mooi werk uit volgen zal.