Grind the Gap

Show menu Close menu

1De Brock 5185 1
1De Brock 5177 1
1De Brock 5203
Gilles de Brock - Screen test

Zeefdruk en digitale print zijn Gilles de Brock allebei even dierbaar. Hij werkt graag met beide, en waardeert de kwaliteit van beide technieken gelijkelijk. Wel ziet hij de romantische kant van het zeefdrukken;  dat je in een goed verlichte werkplaats kunt experimenteren met kostbare inkten en processen. De beperking die de techniek opdringt door bijvoorbeeld de vastgestelde raamformaten  bevalt hem ook. Het beste kleurresultaat wordt toch met zeefdrukken bereikt. Aan de andere kant, digitale mogelijkheden zijn eindeloos, efficiënt en goedkoop. Innovatie is binnen handbereik, vooral vanwege de software die dingen berekent die een mens niet kan  voorzien. De Brock bracht in zijn project de experimenteerkwaliteit samen met een digitaal proces dat hij deels uit handen gaf. Hij schreef een programma dat bepaalde welke volgorde van kleuren en rasters hij moest drukken. Vijftig verschillende zeefdrukken, die stuk voor stuk een andere sfeer hebben. En ze zien er zo vanzelfsprekend uit, je zou bijna denken dat iemand dit heeft bedacht.
Mail bijlage 2
'(..) Langzaam beginnen er bruggetjes te ontstaan tussen de twee contrasterende vormen van mijn werk: Het programmeren van tools en het experimenten met esthetiek in conventionele druk technieken. Een werk periode in het Grind the gap project zou een ideale manier zijn voor mij on deze overlappingen verder te onderzoeken en de twee dichter bij elkaar te brengen.
Het werk van Gilles de Brock gaat over collage, integratie van beeld en typografie en experimenteren met kleurscheidingen.'

Door ongebruikelijke kleuren zoals fluo’s en metallics in de opbouw van full colour drukwerk te gebruiken (in tegenstelling tot de standaard CMYK kleuren), gaan de kleuren als het ware schiften. Dat leidt tot bizarre en vervreemdende composities.
Inspiratiebronnen zijn tadanoir yokoo en eduardo paolozzi, pop art en het psychedelische affiche uit de jaren ‘60), die hij met overtuiging naar zijn eigen handschrift weet te vertalen. Daarmee gaat het werk verder dan pure reproductie vanuit photoshop, het worden fysieke objecten met een eigen aantrekkingskracht voorbij de boodschap of het gebruiksmoment. De oorspronkelijke manier van werken en het losjes citeren van verschillende stijlen wakkerden onze nieuwsgierigheid aan naar wat hij binnen het project zou inzetten. 

Loading...