Grind the Gap

Show menu Close menu

Catalogtree - Act Alter Ego

De ontwerpers van Catalogtree hebben de zeefdruktafel van Plaatsmaken precies opgemeten, en in het bijzonder de knoppen voor de fijnafstemming. Daarmee kunnen  kleine marges met de zeef gevarieerd worden , horizontaal/ verticaal en roterend rond één punt. Met deze gegevens  hebben zij het ontwerp voor hun werk gemaakt. Het uitgangspunt was dat de zeef bleef zitten tijdens het drukproces, en dat uitsluitend door het verschuiven van het drukblad door aan de knoppen te draaien een nieuw beeld ontstaat. In het ontwerpen van de rasters voor de zeefdrukken maakte Catalogtree gebruik van de eigenschap die vaak bij zeefdruk wordt toegepast: het tot stand brengen van kleur door menging van verschillende kleurlagen.
 
Loretta Cage is net als Act Alter Ego een anagram van Catalogtree. In de autonome kant van hun ontwerppraktijk is er veel ruimte voor experiment, vooral met technische elementen van traditionele druktechnieken. In de serie van drie zeefdrukken bevragen zij de identiteit van Loretta, typografisch, als portret en als kaart.
actalteregoCT3 1
actalteregoCT2 1
actalteregoCT1 1
'We like technology, as a means to an end, but also for it's own sake. We like it when the use of a certain technique shows through in the design as part of the graphic vocabulary of the project. When we see the possibility to tell a story with a technique we have not used before we never pass. We feel it is completely liberating to be working at the same time on projects that are cast in concrete, cut from vinyl, off-set printed or cnc milled. For our contribution to “Grind the Gap” we are thinking of possibilities to engrave printing plates by high voltages. It forces us to use new tools and come up with new methods and in that way, it opens up new vistas. Hopefully, this way of working will prevent us from staying in one place and becoming really good at only one thing. 'What is it you do best?' 'Kerning headlines.’
Catalogtree: vormgevers duo met behalve een indrukwekkend CV van cliënten, een hevige drang naar experiment. Zij verzinnen steeds iets nieuws om de grenzen van hun praktijk op te rekken. Zo lieten ze robotjes gemaakt van een tandenborstel plus batterijtje met een klein lampje erop rondrennen op een zeefdrukraam. Doel was een patroon te ontdekken in een aldus willekeurig belichte zeefdruk – wat niet is gelukt. Dat deed overigens niets af aan het plezier van het maakproces.  In de pilot editie van Grind the Gap maakten ze werk van NASA data over de maan. Ze ontdekten dat ze een aquatint konden maken door met een laser computergestuurde gegevens in de plaat te branden. Het experiment is nooit voorbij, en de energieke toewijding van zowel Daniel Gross als Joris Maltha aan het project maakt dat we ze nogmaals willen betrekken bij Grind the Gap.

Loading...