Grind the Gap

Show menu Close menu

Mail bijlage5
Barry van der Rijt
 
_D-A-D-A staat voor Digitaal Analoog Digitaal Analoog, de conversiestappen die tijdens het maakproces genomen zijn. _D-A-D-A gaat over het verleden en het heden. _D-A-D-A gaat over conversie en pixelfascinatie. En “Dada” is niet geheel toevallig tevens een van de eerste woordjes van een baby.

Barry van der Rijt zocht de eerste digitale afbeelding die ooit gemaakt is en maakte daar een analoge zeefdruk van. Vervolgens fotografeerde hij deze zeefdruk digitaal en onderzocht hoe hij deze afbeelding op het scherm weer met een microscoop kon scannen. Door middel van een verschuifbaar systeem was hij in staat om de gehele afbeelding te ontleden in 758 losse foto’s. Deze plakte hij met Photoshop weer aan elkaar, en zo hij kon er opnieuw een analoge druk van maken.
Het project ademt een haast obsessieve drang technische ontwikkelingen tot in de kern te willen begrijpen. Het resultaat van dit onderzoek is een analoge, gepixeleerde weergave van de allereerste digitale afbeelding die ooit gemaakt is.  En toeval of niet, hoe Barry het in zijn hoofd had, namelijk als zeefdruk, bleek onhaalbaar. Er zou te veel detail wegvallen. Daarom, o ironie, zat er niets anders op dan het digitaal te printen. Gelukkig is het wel analoog afgelopen, door een finishing touch van gezeefdrukt vernis komen de kleinste deeltjes nog beter tot hun recht
'Ik ben gefascineerd door de grenzen van de materie. Vooralsnog onderzocht ik voornamelijk de grenzen van film gerelateerde materie, zowel digitaal als analoog. Maar er zijn zoveel meer deuren naar het onbekende, zoveel meer mogelijkheden om het toeval te kadreren, zoveel meer verrassingen of foutjes. Zoeken, zonder een verwachting te hebben van wat ik zal vinden, houdt mijn motor draaiende. En precies dat motiveert mij deel te nemen aan Grind the Gap. Verbreding en verdieping als maker is wat ik verwacht te bereiken.'

Barry van der Rijt studeerde aan AKV|St.Joost. In zijn boek 'EXQUISITE ERRORS’ maakte hij een analyse van softwarematige fouten die bijzondere videostills opleveren. Op fascinerende wijze koppelt de verschillende soorten beeld aan een diagnostisch en statistisch handboek voor psychische stoornissen. Ook in zijn videowerk vormt doorwrocht onderzoek de basis. Hij is bekwaam in digitale media en kiest voor een zeer ‘grafische’ output. Deelname aan Grind the Gap zal hem uitdagen beeld vanuit een digitaal perspectief op analoge wijze te laten ontstaan.

Loading...