Grind the Gap

Show menu Close menu

1Whittle 5274
1Whittle 5269
Whittle 5258
Mail bijlage6 1
Amy Whittle - The etched inkjet printer

Amy Whittle werkte nooit eerder in een etsatelier. Zij is net zoals zoveel jonge ontwerpers en kunstenaars, vrijwel uitsluitend digitaal opgevoed. Whittle besloot te onderzoeken of er nog sporen van oude druktechnieken te vinden zijn in de printers die wij vandaag gebruiken. Daartoe haalde zij een doorsnee digitale huisprinter uit elkaar. Hier bleek al snel de invloed van het traditionele etsen, de circuits die een printer nodig heeft om te functioneren worden geëtst. Daarna worden ze verstopt in het apparaat. Voor Whittle is dit bijna een onbestaanbare situatie: in haar werk is zij steeds op zoek naar een balans tussen analoog en digitaal, en de eeuwige discussie over waarom je nog traditionele druktechnieken zou gebruiken wanneer alles zoveel makkelijker digitaal gaat heeft haar tijdens het project aan het denken gezet. Ze wil een ode brengen aan de etstechniek, aan de verstopte, ondergewaardeerde ambachtelijke manier van drukken.  Ze gebruikte vijf ontlede elektronische circuits als etsplaten door ze in te rollen met inkt en onder de drukpers door te halen. Het resultaat is een serie afdrukken die de schoonheid van de techniek benadrukken. Dat deze platen hier niet voor bedoeld zijn maakt het extra bijzonder als ze de aandacht van tijd en inkt krijgen.
'Plaatsmaken geeft mij als zelfstandige ontwerper de unieke kans om gebruik te maken van hun kennis en machines. Mijn visie als ontwerper sluit goed aan bij Grind the Gap. Ik ben een interaction designer met een fascinatie voor alles wat met technologie te maken heeft: data, prints, video en interactieve installaties. Mijn portfolio beschikt over verschillende soorten projecten die raakvlakken hebben met zowel het analoge als het digitale.'

Amy Whittle studeerde in 2016 af aan Interaction Design ArtEZ. Ze maakte een prachtige installatie waarbij zij digitale data over de bodem van de Indische oceaan wist om te zetten naar een poëtisch beeld waarbij 3d geprinte modellen geplaatst werden op een concrete zeekaart. In het werk Superficial Afterlife werkte zij andersom: een recent gestorven vogel werd verbonden aan een netwerk van kabels, waardoor de ontbindingsimpulsen werden omgezet in een wisselende waaier van rood en blauw. Ze is geïnteresseerd in het spanningsveld tussen mens en machine. Haar intelligente, intuïtieve, spannende maar ook vanzelfsprekende manier van verbinding tot stand brengen tussen analoog en digitaal maken van haar een bijzonder geschikte deelnemer aan Grind the Gap.

Loading...